Wednesday 9 April 2008

Memori Bersama Kumpulan 11 - Bahagian 11

Rujukan Kepada Sambutan UMNO 20 Tahun


Salah satu koleksi saya yang paling berharga ialah Buku Cendramata Sambutan UMNO 20 Tahun diterbitkan pada 11-5-1966 . Kalau dicampur pada bulan Mei 2008 ,ini bermakna usia buku sudah menjangkau 41 tahun . Buku ini masih lagi berkeadaan baik, saya simpan dan jaganya seperti "Fort Knot" di Amerika . Saya tak tahulah berapa banyak lagi masih dimiliki.
Buku ini sentiasa saya baca mungkin sudah berpuloh kali agaknya .
Didalamnya terdapat kata-kata ataupun " piece of mind " oleh para pemimpin UMNO yang berkuasa ketika itu. Semua isi kandungan buku tersebut adalah sebagai panduan saya menyelam alam politik Melayu ketika sebelum saya lahir didunia lagi .Oleh kerana buku tersebut sebagai bahan rujukan, saya sehingga kehari ini masih berhati-hati didalam memperkatakan sesuatu tentang pemimpin lama ,kerana saya tahun mereka tahu apa yang mereka lakukan ketika itu untuk orang Melayu .
Saya lihat sekarang ini pemimpin UMNO mudah sangat memberikan " piece of mind" mereka tentang orang Melayu , ekonomi orang Melayu , politik orang Melayu dan pelbagai lagi tentang orang Melayu dan negara ini . Mudah sekali . Apa yang mereka rasakan mereka nak cakap, mereka akan cakap , adakah mereka fikir cakap mereka itu masuk akal, seolah-olah cakap mereka boleh ditelan begitu sahaja .
Artikel yang terdapat didalam buku tersebut adalah ;
  1. PERJUANGAN UMNO SESUAI DENGAN ALIRAN ZAMAN -oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj .
  2. PEMISAHAN SINGAPURA DARI MALAYSIA-oleh Tun Abdul Razak bin Hussein.
  3. MALAYSIA dan KONFRANTASI INDONESIA-oleh Tun (Dr) Ismail.
  4. Dasar Pelajaran Kebangsaan Menuju Ka-arah Membentok Satu Aliran Masharakat Bercorak Malaysia- oleh Mohd.Khir Johari.
  5. Sa-Layang Pandang Sejarah Perjuangan UMNO 20 Tahun-oleh Tan Seri Syed Jaáfar Albar.
  6. ORANG2 MELAYU DENGAN UMNO-oleh Abdul Ghafar bin Baba.
  7. FALSAFAH PERJUANGAN UMNO-oleh Senu Abdul Rahman.
  8. Tugas Besar UMNO Menumbangkan Malayan Union,Tetapi Apa-kah Yang Di-dapati Oleh Raáyat-oleh Tunku Abdul Rahman Putra.
  9. Bahasa Kebangsaan Sa-bagai Bahasa Perpaduan Kebangsaan-oleh Syed Nasir bin Ismail.
  10. MALAYSIA DAN BANGSA2 BERSATU -oleh Tan Sri Nik Ahmad Kamil.
  11. Sa-layang Pandang Ranchangan Lima Tahun Pembangunan Negara-oleh Abdul Rahman Yaácob.
  12. PERKEMBANGAN PERTANIAN DI- MALAYSIA BARAT-oleh Mohamad bin Jamil.

Buku ini mengandungi 123 muka surat disertakan dengan beberapa muka Sekalong Budi oleh beberapa orang pemimpin-pemimpin masyarakat ketika itu .

Untuk mendapatkan salinan photokopi e-mail : abas182@gmail.com









No comments: